Vezetés vs Mobilozás

Vezetés vs Mobilozás

Vezetés vs Mobilozás? Egy olyan összekapcsolt világban, mint manapság, a mobiltelefon gyakorlatilag a kezünk meghosszabbítása, ugye? És gyakran nagy a kísértés, hogy vezetés közben használjuk. De ne feledd, hogy ez a hozzáállás komoly bajba sodorhat.

Amit a statisztikák mondanak nekünk – Vezetés vs Mobilozás

A statisztikák azt mutatják, hogy a vezetés vs mobilozás, azaz a mobiltelefon vezetés közbeni használata a közlekedési balesetek egyik fő kockázati tényezője. A legutóbbi „A volánnál várhat a mobiltelefon” akció során 47 766 autóst ellenőriztek személyesen, amelyből összesen 4271 szabálysértést történt. A kampány során összesen 2769 balesetet jegyeztek fel, amelyekben 15 halálos, 51 súlyos és 878 könnyű sérülés történt.

Míg a mobiltelefonok számos kényelmet és funkciót kínálnak, a vezetés közbeni nem megfelelő használat súlyos, sőt végzetes következményekkel is járhat. Ebben az összefüggésben alapvető fontosságú, hogy megértsük az ezzel  járó veszélyeket, és tisztában legyünk a jogszabályok által előírt szankciókkal.

A mobiltelefon vezetés közbeni használatának kockázatai

Vizuális figyelemelvonás – Vezetés vs Mobilozás

Amikor a sofőr félrenéz az útról, hogy a telefonjára rápillantson, akár csak néhány másodpercre is, akkor veszélybe kerül a váratlan események észlelésének és reagálásának képessége. Ez a vizuális figyelemelterelés azt eredményezheti, hogy nem lehet észlelni a közlekedési táblákat, a gyalogosokat vagy más járműveket, ami növeli az ütközések kockázatát.

Kognitív figyelemelvonás – Vezetés vs Mobilozás

A vezetés közbeni mobiltelefon használata a vizuális figyelemelterelés mellett kognitív zavarokhoz is vezet. Még akkor is, ha tekintetünk az úton van, a sofőr elméje a telefonos beszélgetésre, egy szöveges üzenetre vagy az értesítések olvasására összpontosuthat. Ez a figyelemmegosztás csökkenti az információfeldolgozás kapacitását, és késleltetheti az előre nem látható forgalmi helyzetekre való reagálást.

Csökkent reakcióképesség

A vizuális és kognitív zavaró tényezők kombinációja jelentősen csökkenti a vezető reakcióképességét. A veszély felismeréséhez és a korrekciós intézkedések megtételéhez szükséges idő drasztikusan megnő, ha vezetés közben mobiltelefont használunk, ami nemcsak a járművezetőt, hanem a közlekedés többi résztvevőjét is veszélyezteti.

Mindezek a tényezők együttesen súlyos és megelőzhető balesetekhez vezethetnek.

Amit a KRESZ mond – Vezetés vs Mobilozás

A KRESZ 84. paragrafusának (1) bekezdésében a következő olvasható : „ A járművezetőnek tilos a jármű haladása közben folyamatosan használni vagy kezelni a vezetést akadályozó berendezést vagy eszközt, nevezetesen az audio fejhallgatót és a rádiótelefont, egyéb eszközöket.”

A vezetés közbeni mobiltelefon-használattal kapcsolatos szabálysértések típusai

  1. Mobiltelefon használata beszélgetéshez: a mobiltelefon fülünkhöz tartása vezetés közben súlyos szabálysértés, mivel eltereli a sofőr figyelmét az útról, és növeli a balesetveszélyt;
  2. SMS: A vezetés közbeni SMS-küldés vizuális és kognitív figyelmet igénylő szabálysértés, és jelentős veszélyt jelent a közúti biztonságra;
  3. A mobiltelefon megérintése: minden olyan művelet, amely akár csak egy pillanatra is megérinti mobiltelefonját, mint például az értesítések ellenőrzése, szintén szabálysértésnek minősül, mivel eltereli a vezető figyelmét a biztonságos vezetésről;
  4. Mobiltelefon-használat vezetés közben: szabálysértésnek minősül minden olyan tevékenység, amely a jármű mozgása közbeni folyamatos mobiltelefon-használatával jár, mivel növeli a járművezető figyelmét és a balesetveszélyt.

De végül is vezetés közben telefonálhatok vagy sem?

A szankciók ellenére megengedett a hívások kezdeményezése vezetés közben , amennyiben a törvény által engedélyezett eszközöket használjuk, a 84. cikk (2) bekezdése szerint. Ide tartoznak: telefonok egyetlen fejhallgatóval (Bluetooth-t is beleértve), mikrofonnal, hangszóró rendszerekkel vagy kihangosító készlettel.

Ezek az eszközök azért engedélyezettek, mert nem vonják el annyira a sofőr figyelmét az útról, nem igényelnek folyamatos kezelést a jogszabályi előírások szerint.

A közlekedés biztonsága mindannyiunk felelőssége. Együtt hozzájárulhatunk a tudatosabb és biztonságosabb vezetéshez! Oszd meg ezt a cikket barátaiddal és családoddal egy erősebb és tudatosabb közlekedésbiztonsági kultúra előmozdítása érdekében!

biztonságos közlekedéshez